(per veure l'article publicat a la Revista Núvol cliqueu aquí)
I de dimecres a dissabte vam poder picar molt, entre el
contingut de Panorames, les Retrospectives, la Sessió a Concurs i els Microfilms
vam veure tota mena d’estils i d’enfocs, però se’ns va fer molt curt. Van
passar tot d’històries i van passar totes molt ràpid. El que vol dir que la
major part de totes les cintes que es van projectar acabaran oblidades. No
estem fets per guardar records sinó per triturar-los i abocar-los al magma de
la inconsciència, on quedaran en forma de rumor, pàlpit, il·lusió, aroma o
malestar.
Queda dons saber que recordarem d’aquesta setmana tant
intensa i curta. El diàleg, mes que notable, de Sexo Explicito o una
excentricitat com Metube, una recreació de Carmen des de l’altre armari del surrealisme que porta el concepte de vídeo youtube al
cine? Perquè oblidem mes que altra cosa si
no, no podríem deglutir tota la informació que se’ns ofereix en un dia ni les
70 peces exhibides en un festival que no arriba a la setmana. Hem d’escollir entre mantenir el regust que
queda quan se’ns trenca la il·lusió a la boca, la sensació que ens deixa Le Premiere
Pas, o retenir Partouze,
un film sobri, en blanc i negre que posa el focus en l’angoixa de les relacions
intimes i que podia haver filmat Bergman, si el geni d’Uppsala no hagués tingut
el sentit de l’humor extirpat.
Metube: August sings Carmen "Habanera"
Tant difícil es recordar que la gent es fotografia o es
tatua per retenir a la superfície la cosa viscuda. Però de repent una paraula,
una música, una escena, ens impacta prou com per quedar gravada a la memòria.
No sabem explicar perquè però hi ha
detalls que per temps i històries que li
passin per sobre ja no es tornen a esborrar.
Com el soroll comprimit d’una eina de bricolatge a The Mass of Men. On les
paraules de la funcionaria es claven en un desocupat i els claus de l’assaltant
a la funcionaria i el conjunt de la història a l’espectador, convidat a veure
des de la butaca com explota la violència sorda que suporta la nostra societat. Deixa ferida.
D’altres projeccions han deixat impressions líriques o
terribles i n’hi ha que han aportat idees molt fresques per explicar el que ja
es sabut. Com Welkome que narra l’absurd burocràtic a l’alçada de com ho va
fer Kafka o Rekonstruktion que recorda com es d’important el punt de vista
d’una càmera per fer interessant una història.
Welkome
Fins aquí els títols als que la meva memòria ha decidit commutar
la pena i rescatar del forat fosc. Per part seva el jurat, en aquesta 16a.
edició, va indultar les següents peces:
37º4S d’Adriano Valerio (1r Premi al millor curtmetratge)
The Mass of Men de Gabriel Gauchet (2on Premi al
millor curtmetratge)
La Fugue de Jean-Bernard Marlin (3r Premi al millor curtmetratge)
37º4S d’Adriano Valerio (Premi Bigas Luna a la millor història)
Mr. Strógoff (1r Premi al millor Microfilm)
Croquetas (2on Premi al millor Microfilm)
I el públic va guardonar amb el seu premi Claudiu
& the Fish d’Andrei Tanasse.
La setmana passada va ser molt curta, com totes les coses
que passen de gust, i entre tots hem fet el possible per buscar el motiu que
ens ha de fer recordar algun curt concret,
com els valencians rescaten cada any un ninot de la cremada.
Cadascuna d’aquestes petites peces te alguna cosa que la pot salvar del foc: un
punt de vista, una gallina, una frase, un vagó de tren, un clau. O algun premi.
37º 4S (trailer)
Miss Plumtree
No hay comentarios:
Publicar un comentario